600 engagerede elever – Aarhus Gymnasium

Hvordan fÄr man 600 gymnasieelever til at engagere sig i Danmarks Indsamlingen?

Simpelt: man giver dem Ăžl!

Kompliceret: Der er 17 verdensmĂ„l, som bidrager til en mere bĂŠredygtig udvikling af verden. Mange forskellige virksomheder, private personer og interesseorganisationer hjĂŠlper med at nĂ„ dem. LĂžrdag den 4 februar lĂžb Danmarks indsamlingen af staben som den gĂžr hvert Ă„r. I Ă„r foregĂ„r indsamlingen under et nyt tema. I Ă„r var temaet verdensmĂ„l nummer 2, som er at stoppe sult, opnĂ„ fĂždevaresikkerhed og forbedret ernĂŠring samt fremme bĂŠredygtigt landbrug. Der har vĂŠret fĂžrt en kampagne som brugte titlen ”Intet barn mĂ„ sulte”. Med formĂ„l at samle penge ind til bĂžrn i med dĂ„rlige forudsĂŠtninger for ordentlig ernĂŠring i nogle af verdens fattigste lande.

 

Som en del af Aarhus Gymnasiums globale elevgruppe interesserer Danmarks Indsamlingen mig i hÞj grad. Hele indsamlingen er et meget veludviklet koncept, men hvordan gÄr man fra det veludviklede koncept til at engagere en flok gymnasieelever?

Danmarks Indsamlingen har fundet pĂ„ det fantastiske koncept at opfordre gymnasier til at lave en fredagscafĂ©, hvor alt overskuddet gĂ„r til indsamlingen. Vores globale elevgruppe har siden sommerferien ikke stĂ„et sĂ„ stĂŠrk, som den gjorde i det foregĂ„ende Ă„r. Derfor valgte festudvalget pĂ„ Aarhus Gymnasium at gĂ„ ind at tage over. Festudvalget stod for denne fredagscafĂ© som fandt sted den 3 februar. SĂ„ sĂ„dan fĂ„r man gymnasieelever til at engagere sig, med Ăžl. Flere elever kom under cafĂ©en rendende op i baren og udtalte: ”Jeg skal lige have 2 Ăžl mere, det gĂ„r jo til et godt formĂ„l”. Derudover var der ogsĂ„ arrangeret beerpong turnering, med en lille egenbetaling, som gik ubeskĂ„ret til indsamlingen. Andre aktiviteter sĂ„ som en kahootquiz og just dance fandt ogsĂ„ sted, for at lokke elever til. Alt i alt oplevede jeg, at eleverne pĂ„ mit gymnasium gerne ville vĂŠre med til at stĂžtte et godt formĂ„l, det kan bare vĂŠre svĂŠrt selv at opsĂžge det.

NÄr man som gymnasie lavede en donation, deltog man automatisk i en konkurrence om et standup-show med en ukendt kunstner. Det er sÄ det gymnasie der donere mest, som vinder. I Är blev resultatet regnet ud via et gennemsnit pr elev. Aarhus gymnasium endte med at donere 21.26,- pr elev. Hvilket, hvis jeg selv skal sige det, er ganske imponerende, fordi vi manglede hele vores tredje Ärgang til caféen, da de var pÄ tur til KÞbenhavn. Det belÞb bragte os pÄ en 8. plads ud af de 33 gymnasier som havde tilmeldt sig.

Statistik Danmarksindsamlingen

Tjek mere om konceptet:

https://danmarksindsamling.dk/skoler/fredagscafe/

– Emilie Weiss, Elevgruppen Globalisterne, Aarhus Gymnasium

1 kommentar

En tanke om “600 engagerede elever – Aarhus Gymnasium”

  1. Hej Emilie,

    Mega fedt initiativ! Specielt nu hvor I formĂ„ede at fĂ„ sĂ„ mange elever engagerede. Det lyder som en rigtig god idĂ© at indrage indsamlingen ved hjĂŠlp af en cafĂ©, men ogsĂ„ ved at tage andre midler i brug, som just dance og Kahoot! PĂ„ KĂžbenhavns Åbne Gymnasium faldt indsamlingen desvĂŠrre i en meget travl periode, da skolens musical ogsĂ„ lĂ„ der. Derfor fik vores GG-gruppe kun stablet et kage-salg pĂ„ benene. Dog kunne det ogsĂ„ mĂŠrkes her at eleverne var engageret, da folk ogsĂ„ Ăžnskede at donere penge, selv da alt kagen var udsolgt.

    Det kunne dog vÊre fedt, hvis vores gymnasium kunne gÞre lige sÄ meget ud af det, som Aarhus gymnasium gjorde til Danmarksindsamlingen i Är. Jeres event kan helt klart bruges som inspiration!

    KH

    Clara Skovgaard fra Globale Gymnasier pĂ„ KĂžbenhavns Åbne Gymnasium

Skriv et svar

Andre indlæg i kategorien: Aarhus