I uge 14 arbejde jeg med de 17 verdensmål i forbindelse med et skoleprojekt. Det var et SO-forløb der havde overskriften ’Bæredygtigt samfund’. SO står for studieområdet og svarer til AT.
I dette forløb var det et samarbejde mellem dansk, engelsk og teknologi. Kort forklaret handler faget teknologi om produktudvikling.
Vi startede ugen med at se filmen ’No impact man’. Den gjorde virkelig indtryk, inspirerede og kan klart anbefales!
Opgaven gik ud på at vi skulle vælge et af de 17 mål, og komme med til forslag til, hvordan man kan løse problemstillingen. Denne løsning skulle så hjælpe enten lokalt, nationalt eller globalt.
Min gruppe arbejdede med mål nr. 7 som handler om at sikre adgang til bæredygtig energi. Vi valgte at kigge lidt anderledes på det, og fokusere på hvordan vi kunne gøre vores skole mere bæredygtig ift. til energi. Vi har ofte oplevet at lyset brænder i et tomt lokale eller på en tom gang. Vi foreslog at man kan sætte sensorer op i klasselokalerne, det findes allerede i nogle lokaler, samt føre en ’sluk lyset’ kampagne. Ofte er det naturlige lys jo nok. Vi mener ikke at sensorer er løsningen på gangene, men derimod at den omtalte kampagne skulle opfordre både elever og lærere til at slukke lyset når det ikke er nødvendigt at have det tændt.
I alle lokaler findes der en projekter der står på standby hele tiden. Det betyder at den stadig bruger strøm. Vi foreslog at koble timere til disse så de slukker helt efter fx 10 min uden forbindelse til en computer.
Vi har et lille solcelleanlæg på skolen. Desværre ved ingen hvad den strøm vi får fra dem bruges til, eller hvor meget de genererer. Vi gik derfor ud fra hele skolens tagareal og udregnede at vi kan have omkring 1680 solceller samlet, hvis man udnytter hele tagarealet. Vi trak dog 1000 m2 fra, da der på taget er nogle ’huse’ til ventilationsanlægget. Vi kunne derefter udregne at disse solceller kunne dække 30% af vores energiforbrug. Det ville give os 200.000 kr. ekstra i budgettet om året, og med en investering på knap 3 millioner(uden renter og andet) kan vi betale beløbet tilbage på 15 år.
For mig var det nemt at gå til denne opgave, da jeg havde arbejdet med målene før, på elevcamp i Odense. Alligevel var det anderledes, fordi vi her skulle komme med et konkret løsningsforslag. Skulle vi have udfordret os selv mere, kunne vi have taget fat i at løse et problem globalt.
https://www.youtube.com/watch?v=5muglEofktQ
Her er et link til en video en af de andre grupper lavede for at illustrere deres idé.