International mission på borgen

Klokken er 8:00, en råkold november morgen, stempler ind på Rosborg Gymnasium.

I dag er vi en gruppe på mission, vi skal have det internationale fra Rosborg ind under huden. Hvorledes får man så det?

Et godt sted at starte er jo gennem kontakt, uden pÃ¥ huden, sÃ¥ vi giver udvekslingsstudenten Colinn fra Texas hÃ¥nden og sætter os. Hvis man virkelig vil være international, mÃ¥ man prøve at forstÃ¥ den verden man ikke kender, sÃ¥ vi spørger ind til Colinn´s skoledag i Texas kontra den han her pÃ¥ Rosborg. Rent strukturelt ligger forskellen for Colinn i, at han er vant til et utal af skiftende klasser, nyt fag – ny klasse, men versionen med den faste klasse, som han prøver her, synes han godt om, da han synes det giver øget mulighed for at komme tættere ind pÃ¥ hindanden.  Colinn fortæller at han værdsætter mÃ¥den timerne Rosborg bliver afholdt, grundet forholdet mellem elev og lærer. Han mener at det frie forhold, bidrager til gode klasseforhold og øget chance for fordybelse.

Men en ting er skole og hvordan det spænder af, noget helt andet er hvordan det så er at have fri i Danmark og ikke mindst hvordan det er at holde fest i Danmark. Da emnet bliver bragt på bane er det tydeligt at se, at Colinn ikke har noget dårligt at sige om festmiljøet, han er tosset med det (men hvem er ikke det). Til det afsluttende spørgsmål om hvorfor han tror at netop dette er så forskelligt Danmark og USA imellem, er svaret muligvis hele pointen på den overordnede forskellighed, pointen er, at i USA får man total frihed når du fylder enogtyve, i Danmark lærer du gennem din ungdom, at tage ansvar for din ungdom, derfor er det muligt at holde fester i Danmark der aldrig var gået i USA.

Men er missionen gennemført, nix. Den er først lige startet, vi har fået et rids i lakken men det er ikke rigtig brudt igennem endnu, og hvad gør man så? Så finder man da den mexicanske pige fra 2.U, Kristell.

Kristell fortæller ligesom Colinn om overraskelsen ved, at et så frit skolesystem, fungerer så godt som det gør. En af de meget forskellige ting for Kristell er, at hun i Mexico har været vant til at gå i skoleuniform og at mange regler skulle følges, hvis de ikke bliver det påvirker det ens karakterer. Gud tak og lov, for at det ikke gælder her. Danskerne er ifølge Kristell lidt mere tilbageholdende i starten, end mexicanere, vi, os danskere, kan virke lidt svære at komme ind på, men heldigvis synes hun vi er ganske udmærket når man kommer gennem det første. Det som har givet Kristell et ny vinkel på hvordan det kan være at være ung, er den personlige frihed som alle danske unge har og det medfølgende ansvar. Det at man meget tidligt skal træffe sine egne valg, blandet med det at der oftest er tillid til at man gør det rigtige, mener hun gør danske unge mere modne end mange mexicanske unge.

Okay, vi kan mærke det begynder at tage fart, man kan mærke det globale sus og man har fat i det rigtige, hvad gør man så? Så sender man en mand afsted, en mand med en mission, man sender en mand til magtens epicenter, man sender en mand til rektor.

Siden vi nu har været i kontakt med eliten af udvekslingsstudenter, er det oplagte spørgsmål: Hvad får Rosborg ud af at have udvekslingsstudenter? Svaret på dette, har rektor Hanne til os: Forhåbentligt er der en gevinst for de klasser der har udvekslingsstudenter, gennem input fra en anderledes kultur. Snakken falder kortvarigt på hvordan man sikrer at man får det bedste ud af udvekslingsstudenterne, det handler naturligvis om integrering i undervisningen og at blive indlemmet i klassen.

Nu har vi hele dagen tosset rundt for at føle os globale, men hvorfor har vi egentlig Globale Gymnasier, hvad skal det bruges til? Globale gymnasier er et supplement til undervisningen, siger Hanne, lige så vel som der er mulighed for at fordybe sig i andre specifikke områder, skal det også være muligt, at fordybe sig i hvad verden er for et sted.

Globale Gymnasier giver derfor muligheden for at man kan få et internationalt snit ind over sin uddannelse, det giver muligheden for at du selv kan uddanne dig til verdensborger.

Klokken 15:20, en nu råkold november dag, stemples der ud fra Rosborg Gymnasium.

 

1 kommentar

En tanke om “International mission pÃ¥ borgen”

  1. Hej Rosborg! Tusind tak for jeres indlæg. Hvor er det fedt, at I både har talt med to udvekslingsstuderende og med jeres rektor! Godt gået! Det er meget interessant med nye perspektiver på både det mexicanske, det amerikanske og det danske uddannelsessytem. Nu fortæller jeres rektor Hanne, at en af idéerne i at have udvekslingsstuderende på skolen er, at de kommer med nye input fra en anderledes kultur. Derfor er det jo også spændende at høre, om Colinn og Kristell fortale om nogle ting fra deres uddannelser i Mexico og USA, som vi kunne lære noget af i Danmark?

Skriv et svar

Andre indlæg i kategorien: Uncategorized