KG’s Flygtningedag

Den 28. oktober afholder vi flygtningedag pĂĄ KG.

Flygtningekrisen er over os, og det har ledt til mange diskussioner på Københavns Åbne Gymnasium. Det er en problematik, der berører alle elever, og mange føler derfor et behov for at blive informeret om problemet samt at få bearbejdet det i fælleskab.

På baggrund af dette, har KG’s GG-elever i samarbejde med andre interesserede elever fået lov at afholde en hel dag med fokus på flygtningekrisen.

Dagen vil starte ud med et oplæg fra Trampolinhuset, hvor KG’s elever vil få et overordnet perspektiv på flygtninge- og asylansøgere i Danmark. Efterfølgende vil der være forskellige workshops, som bearbejder flygtningedebatten med hver deres vinkel.

Der vil f.eks. være en historiefortæller-workshop, læserbrevsworkshop samt workshops om aktivisme, klimaflygtninge og EU’s forhandlingsspil. Ved hjælp af metode og kreativitet vil flygtningekrisens aspekter sĂĄledes blive belyst gennem de forskellige workshops.

Dagen vil blive afsluttet med en flygtningecafé med kagesalg, hvor overskuddet går til Dansk Flygtningehjælps landsindsamling d. 8 november. Udover det vil alle de forskellige workshop-produkter blive fremvist, så alle elever får en fælles forståelse af den aktuelle flygtningekrise.

Dette arrangement er helt igennem elevstyret, men med stor opbakning fra både rektor og lærere. Vi synes, at det er helt exceptionelt, at vi som elever har fået mulighed for at hive en dag ud af undervisningen og har fået stablet et kæmpe arrangement på benene.

Vi er stolte over vores produkt og glæder os til at fortælle jer om, hvordan dagen forløb.

GG-knus Linnea, Birgit, Clara og Karla

1 kommentar

En tanke om “KG’s Flygtningedag”

1. Kære Linnea, Birgit, Clara og Karla! Tak for jeres indlæg og for en meget succesfuld temadag i sidste uge! Det var meget imponerende at se, hvor meget I fik stablet på benene. Har I indtryk af, at dagen har åbnet flere elevers øjne for, hvor meget I elever faktisk kan være med til at påvirke?
    Vi glæder os til at høre mere om jeres erfaringer fra dagen her pĂĄ bloggen – det er helt sikkert en stor inspiration for mange. / Lise